Lehevaatamisi kokku

pühapäev, 19. veebruar 2012

Kõigest järgemööda - õpetajal külas, kohtukeiss...


Paar nädalat tagasi käisime niisiis õpetajal külas. Pole jõudnud sellest kirjuta, sest on kiire, kiire, kiire. Kogu mu vaba aja varastab see saamata jäänud palga asjaajamine. Sellest hiljem...

Õpetajal külas.
Külas käis ainult meie naispere, sest issi asjatas omade asjadega. Õpetajal polnud ka meesperet kodus, seega oli tegemist puha tibide koosviibimisega. Külakostiks sai viidud sellist tervisliku värki, mis mulle endale meeldivad, a la pomelot, kuivatatud goji marju, pähkleid jne – ei mingit kommi ega suklaat ;) Tüdrukutele võtsime veits nikerdamise asju - ei midagi suurt, ei midagi uhket.
Õpetaja poolt oli küpsetatud mingi 5-6 erinevat küpsetist !!! :)

Lükkasime tüdrukud sujuvalt lastetuppa mängima. Istusime ise ka alguses juures, et omavahel väikset tutvust teha või nii. Polnud meist mingit tolku, sest minu tüdrukud suhtlesid omavahel ja tema tüdrukud tegid täpselt sama :)
Tüdrukutel võttis 1,5 tundi aega, enne kui koos mängima hakkasid. Aga, kui omavahel mängima hakkasid, siis juba korralikult. Kojumineku ajal ei tahtnud loomulikult keegi sellest kuuldagi. Neil oli põhimõtteliselt eestlaste pidu: pidu algab siis, kui pidu lõppema hakkab :)

Meil õpetajaga omavahel mingit suhtlemisvaegust polnud, sest me juba nö.vanad kalad ;)
Pläkutasime põhimõtteliselt kõigest, mis pähe tuli. Sellist piinliku vaikuse momenti ei tekkinud, et pole nagu millestki rääkida.

Nüüd märtsis tulevad nad meile külla ja suvel siis ka Abbile ;)
Ei saa nüüd öelda, et me juba päris südamesõbrannad oleme ja selleks üldse saame, aga igatahes 5+ algus küll.

Ma üldiselt ju passin uute olukordade puhul ikka päääris pikalt, enne kui midagi tegema hakkan. Koolis olin ka mingi 2 kuud vait, enne kui suu lahti tegin ;) Pika mõtlemisega, noh :D

Jalamehed
Nüüd on ka Tarmo jalamees, sest autol on mingi suuremat sorti kala sees ja seisab tee ääres. Auto on natuke aega surnud. Seega käib härra ka kenasti bussiga tööl :D Kusjuures ta ütles, et see on täitsa OK. Ta pole samamoodi aastaid juba bussiga sõitnud ;) Tema kuukaart maksab veits vähem - 44 €, minul maksab 60 €.
Eestisse saame vast siis, kui auto jälle korras on ;) Ehk...

Kohtukeiss
Asjad nüüd seal maal, et järgneva nädalaga saab pilt selgeks, kuidas ja mis saab. Ühesõnaga viimased ponnistuskivid, enne otsustavaid käike.

Eelmisel teisipäeval ( või oli see juba üleeelmine?) sain ühe jursti (selle työsuojelu poolt antud) käest veel päris palju teadmisi juurde. Temaga koos arutasime ja vaatasime kõik vajalikud seadused punkt punkti haaval läbi.
Mul oli päris pikk küsimuste nimekiri kaasas a la aga kui see on nii ja see hoopis naa. Kõiksugu erinevad variandid, mis ma suutsin välja mõelda. Kui küsimisvõimalus on olemas, siis tuleb ka küsida ;)
Kõige rohkem oli mul hea meel selle üle, et ehitusalane TES kehtib KÕIKIDELE ehitusfirmadele, sest see on neile kohustuslik. Ma algul põdesin töölepingus selle punkti pärast, et äkki on seal mingi kala sees, mida ma lugeda ei oska ja millest ma aru ei saa ja mõtlesin, et  sealt võib mingi tagasilöök tulla.

Kõige suurem küsimus oli muidugi töötundide arvestamine ja selle alusel siis ka palga arvestamine. Kui tundide arvestamine on üks ühele selge, siis saab alles puhkuserahadest, ootamisaja palgast ja viivistest rääkida. Nendega saime õnneks ühele poole.

Lõpetuseks ütles seesama jurist, et võimalused on pöörduda Rakennusliitu või riita-asiana kohtusse. Kuna mul oli 07.03.2012 oikeusaputoimisto juristiga juba teine aeg kokku lepitud, siis ma ei hakanud seda pöödumise asja temalt enam lähemalt uurima. Nagunii teda juba nii kaua piinanud. Tema juurde läksingi ma põhimõttega, et työaikalaki, työsopimuslaki ja rakennusalan työehtosopimuslaki puudutavad küsimused läbi vaadata. Hiljem hakkasin kodus muidugi mõtlema, et OLEKS pidanud ikka tema käest ka küsima. OLEKS on sama hea, mis poleks ;)
Minu arust ei ole töötajal õigus Rakennusliidust abi saada, kui ta liige pole ja siis tekis veel nii umbes 5-6 teist küsimust. Kuna ma ise ei viitsinud neid vastuseid välja mõelda, siis kirjutasingi reedel rakennusliitu (küsimusi tuli nii 10 kanti ). Loodetavasti tuleb vastus kohe järgmise nädala alguses.
Üldiselt on mulle igalt poolt vastatud, kuhu kirjutanud olen.
Ma olen omast arust kaval ja kirjutan sama teemaga küsimusi 3-4 erinevasse kohta, et seeläbi erinevaid arvamusi saada. Siiani on see töötanud.

Hagi on selles mõttes valmis, et võiks kohtusse ära viia.
Saatsin selle igaks juhuks veel 2 kohta edasi, et targemad silmad üle vaataksid ja selle maha laidaksid või heaks kiidaksid ;)
Ma püüan seda radapidi käia, et üks üheksa korda mõõda ja üks kord lõika. Kõikidest erinevatest kohtadest arvamusi saada ja mõista, kas kohus on ainuke võimalik lahendus.

Üleelmisel nädalal kirjutas mulle selle firma “boss” ja ütles, et kui meil mingeid probleeme/küsimusi on, siis tema telefon töötab ja ta on probleemide esinemisel nõus koostööd tegema!!Suvel küll keegi telefonile ei vastanud !:D Ta  tunnistas kenasti, et on Tarmole  võlgu, ja et maksab selle ära, aga MILLAL, seda ei oska ta hetkel öelda!! :D:D:)
Tohoh!
Põhjus miks ta kirjutas oli kindlasti selles, et umbes kuu aega tagasi kirjutasin raamatupidajale paari vastukäiva rea tõttu palgalehtedel + puhkuserahade ja palkkaennakkote kohta. Ridade kohta, kus ainult tema selgitusi oskaks anda. Raamatupidaja edastas info kenasti “bossile”.

See oli muidugi kõige parem osa, et maksab MILLALGI ära, aga millal, seda ei oska veel öelda :D
Veel selgitas ta, et palka maksti tükitöö alusel, puhkuserahad olevat juba palga sees ja üldiselt lugegu ma lepingut hoolikamalt.
Kirja lõppu lisas veel, et tema mäletamist mööda tema firmas küll mingit Virget ei töötanud :D
Noh, näitas vist veits, kes "bos"s on :D (ta teadis väga hästi, kes ma olen – varemgi nähtud, kuuldud, vestledud - pole võhivõõras).
Ta on ju ikkagi suur “boss”!!

Lugesin lepingut siis ka tema jaoks hoolikamalt ja ringitasin talle olulised kohad punase pliiatsiga ära.
Palka makstakse kindla kuupalga alusel ja puhkuserahad arvestatakse TES-i alusel. Skännisin lepingu kenasti arvutisse, saatsin talle ja lisasin kirja lõppu, et need ajad on ammu möödas, kui tema midagi dikteeris ja ta võib mind võtta, kui Tarmo väikest abilist ;)

Saatsin talle lisaks lepingule ka soomekeelsed SEADUSEpunktid, kus tal on kohustus maksta ka puhkuserahad, ootamisaja palka ja viivist, et see summa on kaugelt suurem, kui ainult võlg.
(Kui työsuojelus käisin, siis sealt soovitati tööandjat teavitada võimalikust kohtuasjast, et anda talle võimalus vabatahtlikult ise kõik ära maksta, et peale eelistungit peaks ta seda nagunii tegema)

Järgmine kiri oli hoopis teises toonis.
Tunnistas veel kord, et on võlgu ja maksab võla ajavahemikul 06.02.2012 – 12.02.2012 ära. Nüüd tuli isegi juba kuupäev ;)
Mis muudest summadest mina kirjutan, sellest tema küll aru ei saa !! :) Tõeline “boss” ei oska soome keeles isegi mitte lugeda.

Loomulikult pole ta midagi ära maksnud, aga nüüd ta teab siis, et asjad liiguvad.

Kuna “boss” võimalikust kohtuasjast teab, siis ongi vaja kiiresti asi ametlikult käima lükata. Mine tea – äkki teeb firmaga veel midagi. No mida iganes. 

Ja ausalt öelda ma olen sellest raamatute ja arvuti taga istumisest juba täitsa tüdinenud. Iseenesest on see muidugi kasulik olnud, aga kaua ikka võib? :D

Eesmärgiks on niisiis sellel nädalal asjad lõpuks ametlikult käima lükata. Eks vaatame, mis sellest kõigest välja tuleb. Kui läheb hästi, on loomulikult väga 5. Kui asjast asja ei saa, siis pole ka midagi hullu - vähemalt üritasime ja saime mõningates oluliselt targemaks ;)
Mööda külgi ei jookse midagi maha ;)

Karolin
Karoliniga juhtus ka siin üks seik, minu südant eriti ei rõõmusta. Tegelikult juhtus see juba sügisel, aga ma panin alles reedel 2+2 kokku! Nimelt tuli Karolin koolist koju (oktoobris millalgi), käes paber, et sai vaktsiini. Ma mõtlesin, et mis vaktsiini siin sedasi "lambist" tehakse. Vaktsiini puhul anti kaasa ka paber, kus vaktsiini nimi ka peal, aga kuna ma ladina keeles väga palju kodus pole, siis ei öelnud see nimetus mulle suurt midagi. Jõudsin mingil põhjusel järeldusele, et tegemist oli gripivaktsiiniga. Miks?! - Ärge küsige. Äkki sellepärast, et lasteaia teadete seinal olid ka just gripivaktsiini teated üleval.
Kuna ma olen igasuguste üleliigsete vaktsiinide vastu, siis see mulle eriti ei meeldinud ja otsustasin, et edaspidi ma neid küll teha ei luba. Kohustuslikke vaktsiine on juba niigi piisavalt.
Nüüd, reedel, käisin jälle koolis, Karolini arengust vestlemas ja võtsin selle teema seal üles. Õpetaja ütles kohe, et nad ei teegi kolis gripivaktsiine. Ja siis alles koitis mulle, mis vaktsiin see oli...
Nimelt...
Ajasin Karolini kooliasju augustis, viisin kooli ka vaktsiinipassist koopia. Kuna Karolin oli just 7-aastaseks saanud, siis sel hetkel tal 7-aastase vaktsiini veel tehtud polnud. Olin Eestis perearstiga kokku leppinud, et kui Eestisse läheme, siis teeme selle vaktsiini veel seal ära. Ütlesin seda ka õpetajale, kui pabereid ajasin.
Septembris sai Karolin selle vaktsiini niisiis Eestis kätte. Kooliarst seda aga ei teadnud, sest tal oli vaktsiinipass augustikuu andmetega ja kuhugi paberile me ka ei märkinud, et Karolin alles saab vaktsiini, septembris. Ja oktoobris tehti Karolinile koolis täpselt sama vaktsiin uuesti.
Ütleme nii, et halbade asjade kokkusattumus. Ma OLEKS pidanud peale vaktsiini saamist kooli sellest teada andma, aga ma ei tulnud selle peale, sest ma ütlesin pabereid viies, et ta saab puuduva vaktsiini Eestis. OLEKS pidanud selle kuhugi paberile ära märkima.
Loodetavasti ei teki sellest topelt-vaktsiinist mingeid komplikatsioone ja laps on edaspidigi kenasti terve.

Kui Karolinist veel rääkida, siis järgmisel nädalal on tal vaheaeg, nädala aega puhkust. Saab oma koolist puhkust, et siis minuga koolis käia. Meil ju mingit vaheaega pole ja üksi ma ka teda koju ei saa jätta. Seega tiksub minuga kaasas ;) Aga üldiselt oleme me juba sinnamaani arenenud, et koolist tuleb ta üksinda koju, nüüd saab ta ise juba ukse ka lahti. Olenevalt päevast on ta üksinda kodus 1 või 2 tundi, siis jõuan mina koju.

Reedene test läks omaarust hästi. Inimesi, kes seda testi tegid, oli muidugi palju. Minu test algas 10.30. Kui ma koridoris oma aega ootasin, tegi 1 vahetus sees juba testi ja kui ma olin oma testi lõpetanud, siis ootas ukse taga juba järgmine vahetus. Ma ei kujutagi ette, kui palju sealt päeva jooksul neid tegijaid läbi käis, aga selle aja jooksul, kui mina seal olin, siis oli 60 inimest. Eks see oli vist hommikust kuni  tööpäeva lõpuni. Välja valitakse ainult 16 inimest ( või oli see 18? - üks neist), kes siis 30.03.2012 seda ÕIGET testi sooritavad. Testis oli 2 kirjutamise ülesannet ja 2 mõistmise ülesannet. Kirjutamise 1 teema oli a la sa sõidad bussis ja kõik istekohad on kinni. Osad istekohad on sellepärast kinni, sest reisijad panevad pinkidele oma kotid. Mis tundeid see minus tekitab ja mis moodi olukorra lahendaksid. Kuidas oleks kõigil meeldiv bussiga sõita.
Teine teema oli a la su sõber sõidab puhkusele. Ta jätab sulle oma kodu võtme, et sa lilli kastmas käiksid. Kastmise ajal lõhud sa kogemata midagi ära. Pead sõbrale sedeli jätma, kus selgitad mille sa ära lõhkusid, kuidas ja miks see juhtus ning milline lahendus olukorral võiks olla.
Kirjutamise osdes ei olnud midagi hullu. Tekstid olid väheke rasked, aga ka ei midagi hullu. Küsimused olid muidugi tüngaga ja keerutades küsitud. Kes soome keelt eriti ei loe, siis nende jaoks oli see kindlasti raske.
Ma ei oska öelda, kuidas kokkuvõttes läks ja kas sinna lõpp-testile saan, aga sisetunne ütleb, et läks hästi. Elame – näeme ;)


Õues sajab ilusat laia lund, lähen saan nüüd värskeõhu mürgituse ;)
Kusjuures lumi pakib - peab vist lumememme ka tegema minema ;)

7 kommentaari:

  1. Soomes on nûûd paar aastat kasutatud sovittelu-meetodit. See on kokkuleppe-menetlus, kus vaidlusalused pooled vöivad omavahel lahendada asja ära. Ei pea ûldse kohtu poole pöörduma. Saab ju hakkama täiesti ka iseseisvalt.
    Igal paikkonnal on oma sovittelu-toimisto, kuhu isegi politseist saadetakse väiksemaid asju, mis ei ole kriminaalse taustaga ega ole pöhjustanud suuri vigastusi teisele poolele ehk kannatanule.
    Riittaa ehk tsiviilnöueteks on lihtsamad asjad, mingi raha maksmine.
    Sellise menetlusega hoitakse kokku kohtute aega ja kohtute menetluskulusid.

    Eestis viivad läbi kokkuleppemenetlust tavaliselt advokaadid, natuke on alustanud ka mingi organisatsioon.
    Siin on asi ûhiskondlikul baasil ja väga väikese, olematu tasu eest.
    Kohtusse saab ju anda alati ju alles siis kui on esitatud vaie ehk pretensioon ja kostja on keeldunud seda nöuet rahuldamast. Kusjuures kostjale peab andma möistlikult aega völa tasumiseks.
    Abikaasa vöiks ju kohe astuda neti kaudu ametiûhingu liikmeks. Mis tehtud, see olemas! Hakkab kulgema ametiyhingu-staaz ja kui on töötatud teatud aeg a/Û liikmena, siis kui juhub-jääb tööta, siis töötukindlustus on körgem ja see oleneb palgast.
    Kui sina lähed tööle, siis abikaasal ei vähendata töötuabiraha, kuna ta saab raha liidust.
    Edu!

    VastaKustuta
  2. Ajalugu näitab seda, et teine pool ei taha vabatahtlikult maksta. Ta ei julge minuga isegi kohtuma tulla, ei ilmu ta meiega ka mingit kokkulepet tegema. Tema arust on kõik üks suur bluff. Inimesel on1 aasta aega olnud, et raha ära maksta - peaks minu arust piisav aeg olema ja ikka saame vastuseks , et ei tea millal maksab ;) Tema on selline "boss" kellega niisama mingile kokkuleppele ei saa...

    Lugesin ise ka selle sovittelu-menetluse kohta ja minu imestuseks on see kallim, kui riita-assi( 113 €). Miks see nii on, kui seal tehakse vähem kulutusi? Asjaosalisele oskad Sa sellele kindlasti vastata ;)

    Läbi neti sai Rakennusliitto avaldus ära tehtud, nüüd nad saadavad paari päeva pärast mingid paberid koju ;) Selles mõttes on ka avaldus vähemalt tehtud.

    Tänud Sulle ;)

    VastaKustuta
  3. Tere! Lugesin kogu teie blogi läbi ja on tekkinud mõned küsimused:
    1. Kas on võimalik teada saada teie "parimat elu" arvudes? Kas saate ehk kokkuvõtet teha sissetulekutest ja väljaminekutest EEstis ja Soomes. Sest selle kohta te enam ei kirjuta, ainult kirjutate et kõik on tip-top ja super ja lahe jne. jne ei midagi konkreetset :)
    On arusaadav et olla töötu Eestis ja saada toetust palju kasulikum kui olla politseinik Eestis :D aga siiski... kui see pole saladus siis tahaks näha seda erinevust just arvudes :)
    2. Kas teie lapse koolis on olemas huviringid? kuulsin et koolides huviringid on tasuta. Kas see vastab tõele?

    ette tänades,
    Maria.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. parandan lauset " olla töötu Soomes" mitte Eestis :)

      Kustuta
  4. Kuna on talvine aeg ja jaanuar - veebruar ehitajatele mitte just kõige parem, siis materiaalses mõttes me rahas ei suple, aga vaesed ka pole.
    Söök tuleb igatahes odavam, kui Eestis. See on tõde.Olulisemad toiduained saab kätte odavamalt: kana 1,5 €/ kg, kala 5 €/ kg, liha 4,50 €/ kg. Ostangi neid üldjuhul soodukate aeg. Kui soodukaid pole, siis on need loomulikult kallimad. Juurvilja-puuvilja ostan Kauppatorilt peale lõunat, siis on kõik väga OK hinnaga. Muu trini-träni siis sinna juurde.Pidin eelmise aasta lõpus kusjuures kulutustest sissekande tegema, aga pole aega olnud - ka praegu mitte.
    Üür on loomulikult kallim 60 € vs 600 €.
    Riided, mänguasjad vms jälle odavamad.Tuleb vaadata millal ja kus ostad.

    Praeguses olukorras võib öelda, et raha eriti üle ei jää - kui kokku tahaks hoida, siis ehk jääks ;) Tarmo oli terve detsembri ja pool jaanuari ilma tööta ja seetõttu oli see rahalises mõttes(palga) oluline kaotus. Aga noh -midagi hullu ei juhtunud - laenu ei pidanud kusagilt võtma ja arved sai makstud.
    Kui tööseisakuid poleks, isegi siis oleks juba täitsa luks - ilma minu tööl käimiseta;)

    Mina saan kooliskäimise ja töötuks olemise eest 870 €. Peab tõdema jah, et oluliselt rohkem, kui politseis tööl käies.

    Selles mõttes on elu loomulikult parem, et meie pere on koos. Mitte nii, et mees Soomes ja naine lastega Eestis ( nagu see meil 5 aastat oli).
    Oleme perega palju asju koos teinud ja käinud - ka need on olulised asjad. Ja mis kõige peamine - lastel meeldib siin, nüüdseks on nad juba 9 kuud terved olnud. Neil ei ole mingit stressi ega midagi.

    Niisiis võin öelda, et rikkad pole ja vaesed ka mitte - tavaline keskmine perekond.


    Õiglane on võrdlus teha siis, kui ma tööle lähen, sest see annab õige pildi.Eestis elades oli meil ju ikkagi on 2 töötavat inimest.
    Eks ma siis ka kirjutan sellest teemast lähemalt ;)

    Laste huvialaringide kohta ei oska ma hetkel midagi öelda, sest pole neid uurinud. Oluline oli lapsel keele omandamine ja alles siis tulevad ringid. Sügisel oskan nende kohta oluliselt rohkem kaasa rääkida, sest Karolin tahab näiteks kunstiringi minna...

    Parimat :)

    VastaKustuta
  5. Kas saakiste ehk näidist soomekeelsest CV-st siia lisada? :) aitäh

    VastaKustuta
  6. Lisan selle millalgi lähiajal ;)

    VastaKustuta